Zanzibar (part IV)

photo IMG_0548_zps8vmdn2ix.jpg

Het is tijd voor mijn laatste fotoverslag over Zanzibar. Ik heb het maken van dit blogje een beetje uitgesteld omdat ik hiermee mijn vakantie definitief een beetje afsluit. In werkelijkheid ben ik alweer 3 weken terug en is het echte leven toch echt weer begonnen. Gelukkig hebben we mooie herinneringen.

photo IMG_0620_zps91bupsp8.jpg

Ons hotel was prachtig en dit was het zwembad waar we meestal lagen. Helaas was het deze ochtend een beetje bewolkt, maar het was werkelijk een prachtig plekje. Vlak naast het strand. Op het strand hebben we ook twee middagen gelegen, maar daar waaide het vaak behoorlijk hard waardoor je vooral een scrub onderging in plaats van dat je lekker rustig kon liggen. Bij het zwembad was het beter beschut, maar had je wel uitzicht op het strand en de zee.

photo IMG_0552_zpsgjal75fv.jpg

photo IMG_0554_zpsx424akli.jpg

Omdat het een bewolkte ochtend was besloten we een wandeling te gaan maken. Het was laag water en we konden dus ver de zee in lopen. Dat is in Zanzibar heel bijzonder, omdat je dan tussen het koraal door kunt lopen. We gingen samen met een paar locals op stap. Dat is echt wel een must, want je wilt geen ongelukken krijgen en ook niets kapot maken.

photo IMG_0558_zpsnz6nyc9i.jpg

photo IMG_0563_zpsop2mwaft.jpg

photo IMG_0566_zpsizezwhaq.jpg

Zeesterren en zee-egels! Daar loop je dus gewoon tussendoor. Ik was zo slim om geen slippers aan te trekken, maar één van de jongens was zo lief om mij zijn slippers te lenen. De mensen in Zanzibar zijn zo vriendelijk, caring en vrijgevig. Dat maakte deze vakantie extra speciaal.

photo IMG_0568_zpsqsqeieio.jpg

photo IMG_0570_zpsryrbewn5.jpg

photo IMG_0571_zpssv2hqifv.jpg

photo IMG_0572_zpseoqoyhcc.jpg

We kwamen een visser tegen. Met laag water trekt men gewoon een swinsuit aan speurt men tussen het koraal op zoek naar vis. Wij mochten zijn buit bekijken.

photo IMG_0574_zps2expjy9n.jpg

photo IMG_0577_zpsneoearsh.jpg

photo IMG_0579_zpsmblqkebx.jpg

We kwamen van alles tegen onderweg. Zo mooi en bijzonder dat je overal zo tussendoor kunt lopen. Het is wel een workout hoor, want je moet erg oppassen waar je loopt en de ondergrond is vaak ook niet vlak. Voorzichtig lopen, goed je balans houden en oppassen dat je niet valt dus.

photo IMG_0580_zpscd1en7wt.jpg

We zijn tot het laatste punt gelopen. Hier kunnen we niet verder, omdat het opeens heel erg diep wordt en bovendien is de zee erg wild. Ik heb geen idee hoever we gelopen zijn, maar echt kilometers vanaf de kust. Het hotel is bijna niet te zien en we zijn echt al een hele tijd onderweg geweest ….

photo IMG_0593_zpsiiadgyby.jpg

… maar dat was zeker de moeite waard! Op het laatste moment spotten we ook nog al deze prachtige zeesterren. Gewoon open en bloot in de natuur!

photo IMG_0607_zpsfgwxs7tf.jpg

Dan moeten we ook weer het hele stuk terug. Inmiddels is de zon doorgebroken en is het bloedheet. Het is een uurtje of 1 dus de zon schijnt gelijk lekker goed. Het is wel prachtig, want de zee wordt nog mooier. Eenmaal terug bedanken we de jongens en geven we ze uiteraard een fooitje. Daarna is het tijd voor de lunch.

photo IMG_0643_zpsotdb6kes.jpg

Een aantal dagen later gingen we nog een keer op pad en dit keer met een boot. Het was tijd om te gaan snorkelen en te genieten van de zee. Onderweg kwamen we dolfijnen tegen! Natuurlijk kreeg ik ze niet goed op de foto, maar het was prachtig om te zien. Er was ook een baby dolfijntje bij. Zo lief.

Even later maakte we een eerste stop om te snorkelen. Onze gids ging voor en wij volgden hem langs het koraal. De boot zou ons een stuk verderop weer oppikken. Erg mooi en ondanks dat ik geen held ben in het water (haaienfobie to the max) vond ik het geweldig. Ik dacht zelf voor een split second dat ik wel zou willen duiken, ooit. Na de eerste stop konden mensen relaxen op een zandbank of je kon mee voor een tweede stop. Wij gingen nog een keer snorkelen en daarna was het tijd om te gaan lunchen.

photo IMG_0659_zpsomosrves.jpg

photo IMG_0660_zpstkogspnn.jpg

photo IMG_0662_zpsgy6w0lms.jpg

photo IMG_0664_zpswajby6pb.jpg

De lunch was op een eiland een stuk verderop. Prachtig was het hier en omdat het weer eens laag water was moesten we een stukje klauteren door het koraal. Prachtig! Op het strand stonden lange tafels waar we konden gaan zitten. Voor onze neus werd heerlijk eten gemaakt en ondertussen speelden een band vrolijke muziek. Na het eten was er een fruitproeverij van allerlei exotische fruitsoorten.

photo IMG_0667_zpsrtju3czm.jpg

photo IMG_0671_zpst36wxtjt.jpg

Na de lunch maakten we nog een laatste stop om een duik te nemen en daarna gingen we weer terug. De wind stond goed en dus konden de zeilen omhoog. Een heerlijk tochtje! Ondertussen spraken wij met een stel uit Zuid-Afrika en met de crew. Die het trouwens ontzettend leuk deden! Zo hadden ze ook fruit mee (ananas en watermeloen) en verse kokosnoten (love!). Ook vertelden ze over hun leven en de ervaringen in de zee. Een geweldige dag.

photo IMG_0617_zpsmrsryrf2.jpg

We hebben een prachtige vakantie gehad. Vooral de mensen in Zanzibar maakten deze reis heel bijzonder. Zo ging mijn vriend elke dag even een spelletje spelen met de jongens uit het dorp verderop. Dat gebeurd dus gewoon met dopjes van waterflesjes. Af en toe ging ik mee en op de laatste dag maakte ik van iedereen een polaroid foto die ze mochten houden. Wat waren ze daar blij mee en dankbaar. Dat geluk maakte ons ook weer heel happy en dankbaar. Wat een prachtig vakantie!

Liefs,
Andrea

2 Comments

1. October 11, 2015 / 9:16 am

wat ongelofelijk, ongelofelijk gaaf!! Ik heb nog nooit een reisverslag over Zanzibar gelezen en wist er ook helemaal niet zoveel van. Prachtig verslag, ik ga de andere delen ook meteen lezen.

Andrea
      October 11, 2015 / 11:33 am

Dank je wel! Ik denk dat Zanzibar ook nog een beetje ontdekt moet worden. Qua toerisme is het er ook niet mega druk en Nederlanders kom je er weinig tegen.