Zanzibar (part I)

photo IMG_0282_zpsszw5wpno.jpg

We vertrekken op vrijdagavond en hebben een fijne nachtvlucht. Het vliegtuig richting Nairobi (Kenia) is heel leeg, waardoor ik languit kan slapen. Op het vliegveld van Nairobi stappen we over op het vliegtuig naar Zanzibar. Doordat er maar een uur tijdsverschil is komen we vroeg in de ochtend aan op Zanzibar waar we opgewacht worden door een taxi. Gelukkig maar, want het vliegveld is druk en iedereen duikt op ons om ons weg te brengen. Later pas realiseer ik me dat het handjevol toeristen dat elke dag aankomt voor alle taxichauffeurs een goed inkomen is, maar na zo’n vlucht is het vooral erg overwhelming. Dat gevoel houdt nog even aan. We zitten ruim een uur in de taxi die naar ons naar het hotel brengt en onderweg zien we dan ook al behoorlijk veel van het eiland. Het verkeer is één grote chaos, alles fiets, loopt en rijdt door elkaar heen. Langs de weg wordt er geleefd. We zien dorpjes, markten, winkels, schooltjes, kerken en moskees. We genieten van alles om ons heen en de prachtige natuur.

photo IMG_0279_zpsb0vd6ed8.jpg

We verblijven in een mooi kleinschalig en ruim opgezet hotel, The Dream of Zanzibar. We hebben een mooie kamer met uitzicht op de zee en een jacuzzi. Gelukkig is de kamer al beschikbaar en kunnen we ons dus direct opfrissen. Binnen no time heb ik mijn bikini aan. Op naar het zwembad! Hier vermaken we ons prima met een boek, muziek en af en toe een duik. De zon is heerlijk en de palmbomen zijn prachtig.

photo IMG_0195_zpsbk7kiqsp.jpg

photo IMG_0202_zpstlnogl6j.jpg

photo IMG_0206_zpseyyty6va.jpg

photo IMG_0215_zpsc15we2t7.jpg

Op dag 3 is het tijd om de omgeving te verkennen. We maken een strandwandeling. Het strand is prachtig en het is er gezellig druk. Op het strand wordt van alles verkocht door “beach boys”. Niet opdringerig, maar op een vriendelijke en vrolijke manier.

photo IMG_0218_zpsnutbhvmc.jpg

photo IMG_0223_zpsqz4ugcrd.jpg

photo IMG_0226_zpsoolso9x2.jpg

photo IMG_0230_zpsznuw7ohb.jpg

We lopen naar een dorpje in de buurt waar veel van de beach boys ook vandaan komen. Het is een groot contrast met de luxe hotels die naar het dorp liggen. Het is een Fishermans dorpje waar ze leven van de visvangst, maar tegenwoordig ook van het toerisme. Zo worden er sandalen gemaakt voor toeristen en hebben veel mannen een winkeltje langs het strand met souvenirs.

photo IMG_0234_zpsx5ck2set.jpg

photo IMG_0239_zpsdkmfn3sq.jpg

photo IMG_0242_zpsfhrfhhpt.jpg

photo IMG_0251_zps1rglwchs.jpg

We raken in gesprek met twee mannen uit het dorp die ons rondleiden. We houden de hele vakantie contact met ze en mijn vriend gaat zelf regelmatig een spelletje met ze spelen. Ze hebben ze een damspel gemaakt van een stuk karton en dopjes van flesjes drinken.

De mensen die hier wonen zijn ontzettend aardig. Veel kinderen zijn blij om ons te zien, maar sommige zijn ook schuw en duiken weg. Het is hier echt back to basic en ik besef me hoe goed wij het hebben in Nederland. Of alleen al in ons hotel, een paar kilometer verderop …

photo IMG_0253_zpsasah9y1e.jpg

photo IMG_0256_zpskm4y2vh4.jpg

photo IMG_0265_zpseztdezof.jpg

photo IMG_0270_zpsvufismwp.jpg

photo IMG_0278_zpshd6fv2bm.jpg

Na ongeveer een uurtje te hebben rondgehangen in het dorp lopen we weer terug via het strand. De mannen die we net ontmoet hebben lopen mee en we praten over de verschillen tussen Nederland en Zanzibar. Zo snappen ze er bijvoorbeeld niets van dat het bij ons heel vaak regent!

Onderweg schiet ik de laatste foto. Hierop zie je goed het grote contrast in dit land. Tussen de luxe resorts en het echte leven. Op de foto zie je rechts toeristen op een strandbedje liggen. Voor en naast het muurtje zitten beach boys te hopen dat een toerist richting de zee gaat zodat hij een praatje kan maken en iets kan verkopen. Dichterbij kunnen ze niet komen want de beveiliging staat tussen hen in. Over het strand loopt een vrouw uit het dorp met haar spullen op haar hoofd gedragen. Bezig met haar dagelijkse leven en niet onder de indruk van het drukke leven dat zich op het strand afspeelt.

Na de wandeling en het bezoek gaan we weer terug naar het hotel. We praten nog lang over de indrukken van die ochtend en schamen ons een beetje voor de luxe waar we inzitten.