Two days in the jungle

Na Kuala Lumpur stond een bezoekje aan de jungle op ons reisprogramma. Vanaf de stad is het ongeveer drie uur rijden. Natuurlijk hadden wij weer een lekke band… Vanaf een opstapplaats ga je met een bootje naar de jungle wat nog zo 2,5 uur varen is. Bij de opstapplaats hadden wij onze koffers achtergelaten bij een oud mannetje, want het is niet te doen om je koffers mee te nemen. En dat bleek ook. Wij hadden twee kleine trolleys mee en dat was prima. Vanaf de opstapplaats gaan veel meer toeristen richting Teman Negara, de jungle. Het is niet vreselijk druk, maar wel een beetje toeristisch. De eerste dag kwamen we eind van de middag aan in ons resort en ‘s avonds hadden we een jungle tour met als doel insecten te vinden. Ik vind insecten vreselijk, maar we hebben wel gezellige spinnen, bijennesten, schorpioenen, nachtvlinders etc. gezien. De dag erna hadden we een wandeltocht en gingen we weer varen om de volgende dag te vertrekken. Kijk mee naar de foto’s!

In deze houten bootjes word je dieper de jungle ingebracht. Na 10 minuten had ik geen idee meer hoe ik in dat oncomfortabele bootje moest zitten, maar oke. Onderweg was niet veel te zien, maar zo af en toe zagen we een huisje of buffels.

Van de avondtocht heb ik geen foto’s, want het was natuurlijk hartstikke donker in die jungle. Lang leve de zaklamp op de telefoon (onze goede voorbereiding). Onze gids had gelukkig nog wel een goede zaklamp mee. De volgende ochtend gingen we vroeg op pad voor een flinke wandeling. Het is behoorlijk warm en met een luchtvochtigheid van 85% ook benauwd, maar het was prima te doen. Voor het uitzicht gingen we naar de top, maar dat uitzicht viel mij eerlijk gezegd toch een beetje tegen. Daar lag nog wel een giftige slang uit te buiken van zijn maaltijd. Onderweg kwamen we nog veel meer tegen, zoals beesten, bijzondere planten en een enorme hangbrug.

Na de flinke wandeling van 4 uur gingen we lunchen, maar niet voordat we schone kleding aan getrokken hadden. Daarna bracht onze leuke gids ons met een bootje naar een waterval. Waterval? Die heb ik mooier gezien, maar het boottochtje was prachtig! De waterval was een leuke toevoeging en je kon daar ook zwemmen. Dat heb ik overgeslagen, maar varend door de jungle is wel heel mooi. Natuurlijk hadden we in de jungle ook pech met de boot, maar dat is allemaal goedgekomen.

Dan zit de dag er zo weer op. Het viel mij alles mee, want ik moet zeggen dat vooraf de reis het hele jungle verhaal van mij niet had gehoeven. Uiteindelijk was het wel leuk, maar voor mij was dit ook lang genoeg. Ik had het wel gezien met de spinnen, japie krekel, de vlinders (in mijn bed!) en de apen die mango’s op je huisje gooiden. Het is ook best toeristisch gemaakt en dat maakt het ook weer wat minder leuk. In Sumatra had je bijvoorbeeld echt geen paden door de jungle en hier hadden ze zelfs trappen gemaakt. Maar het blijft toch bijzonder om al dat wild te zien.

De volgende dag gingen we terug met het bootje, werden we opgehaald door onze chauffeur en naar het vliegveld gebracht. Onderweg lunchte we nog bij een chinees langs de weg. In de avond kwamen we aan in Langkawi! Het paradijsje, maar daar later meer over.