De mooiste locaties van Fuerteventura

Het vulkanische eiland Fuerteventura wordt wat onderschat. Zonde, want het is een prachteiland op 4 uur vliegen. Het stikt hier van de mooie uitzichtpunten, kliffen, witte stranden en surfplekken! Fuerteventura heeft mij zo verrast met de waanzinnige en gevarieerde landschappen. Hierdoor doet het mij zelfs een beetje denken aan IJsland, maar dan met wat graden meer en een heerlijk zonnetje (zelfs in oktober). Naast het luieren bij het zwembad of het uitwaaien op het strand hebben ik en mijn vriendin voor twee dagen een auto gehuurd en zijn we het eiland gaan ontdekken. We hebben een auto gehuurd bij Aval Rent a Car en dat was echt super geregeld. Een all in verzekering, voor weinig geld een goede auto, super vriendelijke personeel en met heel veel tips konden wij op pad. Hieronder de route met de mooiste locaties!

Onze route begon in Corralejo, een stadje in het noorden, waar wij verbleven in ons hotel. In deze stad valt het meeste te beleven en het is hier vooral erg gezellig. Het centrum heeft een aantal pleintjes en heel veel barretjes en restaurants. En dat direct aan zee! Net buiten de stad vind je de strandduinen, het is alsof je in de woestijn bent. Dit levert prachtige plaatjes op en hier kan je heerlijk wandelen of zelfs zonnen als de wind niet te sterk is. Mensen waren hier ook volop aan het vliegeren!

Vanuit Corralejo reden we via de oostkust, door Vulkanische landschappen, langs hoofdstad Puerto del Rosario en het bekende surfstrand Playa da Sotavanto naar het zuidelijkste puntje van het eiland; Morro Jable. Morro Jable is de nieuwste badplaats van het eiland en viel ons eigenlijk een beetje tegen. Na even twijfelen hebben we Cofete overgeslagen, maar dit moet een prachtig punt zijn. Deze off road mochten wij namelijk niet maken met onze auto en dat hebben we dus ook maar niet gedaan.

Wij vervolgden de route naar het winderige La Pared voor Playa de la Pared. Dit is aan de westkust, dat heel anders is dan de oostkust. Aan de oostkust vind je de uitgestrekte stranden terwijl de westkust bestaat uit kliffen en grotten. Je waait hier bijna van de rotsen af, maar het uitzicht is adembenemend mooi. Dit is zeker een bezoekje waard!

Een andere bijzonder plek is Ajuy, een typische vissersdorp. Hier vind je een baai met het zwarte strand van het eiland en aantal bijzondere grotten waar je naar toe kan wandelen. Het zwarte strand met de rotskust is een prachtig beeld om te zien.

Slingerend door het landschap, de bergen, met haarspeld bochten en steile wegen omhoog en omlaag zagen we steeds meer van dit mooie eiland. Een bezoek aan de oude hoofdstad Betancuria mocht niet ontbreken en wat een schattig dorp is dit nog steeds. De witte huisjes met bruine stenen, duizenden cactussen en palmbomen maken het vooral een fotogeniek dorp. Toen we hier waren, was het erg rustig en slenterden we in alle rust door de smalle straatjes. Dit vond ik het leukste dorpje om te bezoeken!

En dan komen we bij mijn favoriet: Aguas Verdes. Wat is het hier mooi! Ik heb echt zo genoten van deze, wat afgelegen, plek. De wilde zee die tegen de rotsen klotste, met de rustige watermeertjes en dan klimmend over deze rotsen om het allemaal te ontdekken. Wat is het mooi! En als het helder blauwe water iets minder koud was had ik zo een verkoelende duik genomen.

Via de bekende molen bij Tefia kan je naar Puerto de Los Molinos. Ook hier heb je weer een baai met een mooi uitzicht en een aantal huisjes. Het was er helemaal verlaten en met de miezer was het net een spooksstrandje. We hebben nu bijna een rondje eiland gemaakt, waarin we vooral heel veel verschillende landschappen hebben gezien en natuurlijk de geitjes. Onze laatste stop op het eiland was El Cotillo. Een vissersdorp met heel veel visrestaurants. Hier hebben wij dan ook heerlijk geluncht met verse vis! Via Lajares, een surfdorp met wat leuke koffietentjes, rijd je zo weer terug naar Corralejo.

In een dag tijd kan je al heel veel van het eiland zien, want het is niet heel groot. Wij hebben 1,5 dag rondgereden, zodat we het allemaal rustig aan konden doen. Het is een prachtig eiland om eens te bekijken door een mini roadtrip! En mijn tips voor restaurants volgen snel. Ben jij wel eens op Fuerteventura geweest?

Liefs,
Marlissa

2 Comments

1. November 27, 2018 / 10:15 am

Wat prachtig! Ik was samen met mama op zoek naar een mooie najaars/winterbestemming dus deze ga ik onthouden.