My marathon secrets: Sportkalender en trainingsindeling

 photo IMG_8625_zpsrw6ipxzq.jpg

 photo IMG_8624_zpsajs5dhjq.jpg

We zijn allemaal druk en willen daarnaast ook nog tijd maken voor het sporten. Of sla je het sporten snel over, omdat je geen tijd hebt? Bij mij is het zo dat het sporten in mijn ritme zit en zonder al te veel na te denken ga ik trainen. Het is eigenlijk nooit dat ik mezelf ergens naar toe moet slepen, want het zit al zo in mijn ritme. En natuurlijk heb ik ook niet altijd even veel zin. Je zou het kunnen vergelijken met school of werk. Dat doe je toch ook gewoon altijd?

Met de studie was het sporten makkelijker te combineren, omdat ik altijd wel een dag vrij had of zelfs twee dagen vrij. Nu ik fulltime stage loop plan ik mijn sportactiviteiten een stuk beter. Per week bekijk ik wat ik allemaal op de agenda heb staan en dan pas ik daar mijn trainingen in. Volleybal staat vast en dat is maandag, donderdag en zaterdag. Maar soms zijn er weken dat we geen wedstrijd hebben. Dat geeft mij dan weer meer ruimte met de andere trainingen. Voor mij werkt het dus heel goed om per week te kijken wat ik wanneer ga doen. Zo ligt het weekend voordat de week begint mijn trainingsindeling klaar inclusief de tijdstippen. Ga ik naar de sportschool van 7.00 – 8.00 uur? Of van 18.30 – 19.30? Ik weet wat ik moet doen en dan is het alleen nog een kwestie van uit voeren.

Deze kalender heb ik van Chezzelia en is super makkelijk om te hebben. Met de groene stickers geef ik fitness aan, dat is twee keer per week. Met oranje de volleybal (3x) en met pen mijn hardloopkilometers (3x). Zo kom ik op 7/8 trainingen in een week en die ik het liefste in 6 dagen plan, vandaar dat ik fitness en de volleybal combineer. Op dit moment gaat het allemaal even niet zo lekker en dat komt omdat ik gewoon te veel train. Ik heb besloten om te stoppen met de volleybaltraining van de maandag. Dat scheelt 2 uur trainen, maar ook een trainingsavond van zo 4 – 5 uur. De weken dat we geen wedstrijden hebben, geeft mij dat ruimte om meer kilometers te lopen. Een beetje plannen en dan lukt het altijd. Op de kalender vul ik niet mijn mobiliteitstrainingen, maar dat is elke dag. Daar zal ik binnenkort ook meer over schrijven;) Plannen jullie ook je trainingen of bekijk je gewoon wanneer je zin hebt?

Mijn focus gaat nu naar het hardlopen, want ik moet veel meer kilometers gaan lopen en het liefste zonder pijn! Wie loopt er morgen de CPC in Den Haag? Heel veel succes morgen als je de CPC loopt, maar natuurlijk ook met je eigen training!

Liefs,
Marlissa

Share:

3 Comments

  1. March 7, 2015 / 10:51 am

    Ik plan het nu ook in nu ik fulltime stage loop. Ik heb daarnaast ook nog 2 schoolvakken die ik moet doen, een baantje en drie blogs waar ik voor schrijf, dus heel veel tijd houd ik niet over voor het sporten. Doordeweeks ga ik een heel klein rondje, als het straks weer licht is wil ik dat opbouwen. Max een half uurtje, dat kan nu nog, haha. In het weekend doe ik dan een ‘duurloop’ (zo kun je de afstand nu nog niet echt noemen, maar goed). Eens in de week wil ik dan nog krachttraining doen voor mijn benen. Ik ga komende week eens kijken of ik dat ‘s ochtends kan doen, hoe dat bevalt.

  2. March 7, 2015 / 6:27 pm

    Goed idee zo een kalender, ik zou er één moeten maken met een hardloopschema.

  3. March 7, 2015 / 11:11 pm

    Goed idee zo’n kalender! Wat knap trouwens dat je zoveel kunt sporten. Uiteraard moet je het leuk vinden en er een gewoonte van maken, maar ik heb echt niet meer tijd dan 4 keer in de week. Als het langer licht is, is het wel iets makkelijker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *