My marathon secrets: Krachttraining ja of nee?

 photo RunforKiKa_zps385ab67a.jpg

In mijn extra update afgelopen week gaf ik aan dat ik €6000 aan donaties heb opgehaald voor KiKa. Een super bedrag en ik ben benieuwd hoeveel het nog gaat worden! Mijn eerste doel is behaald, maar deze post gaat over het trainen voor de marathon.

Mijn trainingen verliepen niet altijd even soepel en ik kreeg met verschillende blessures te maken. Dat is nu anders en dat heeft met een aantal veranderingen te maken. Eén van de veranderingen is dat mijn trainingsschema op de schop is. Het is nog steeds wennen en een beetje zoeken, maar ik wil het vandaag over krachttraining hebben. Krachttraining is onwijs populair geworden en ook onder de vrouwen. En niet zo gek, want resultaten zijn duidelijk zichtbaar. Daar worden we allemaal gelukkig van toch? Lange tijd ben ook ik heel fanatiek aan de haal gegaan met gewichten. Heel leuk heb ik het nooit gevonden, maar ik ging steeds verder en met steeds zwaardere gewichten squats, death lifts, lunges etc. uitvoeren. Al snel stond ik met heel wat kilo’s in mijn nek. Mijn doel? Sterk worden voor de marathon.

Daar ging ik de fout in. In plaats van dat ik sterker werd trainde ik mezelf kapot. Ik was niet goed bezig voor mijn marathon doel. Ik dacht natuurlijk van wel, maar dat bleek anders te zijn. Daar moet ik bij zeggen dat krachttraining niet de enige factor is geweest, maar ook mijn intensiviteit van trainingen, de hoeveelheid trainingen en mijn gevoeligheid voor blessures. Een bezoekje aan de sportarts/fysio/podotherapeut kwam ik erachter dat ik totaal verkeerd bezig was. Krachttrainingen zijn per direct geschrapt uit mijn schema! Core training blijft trouwens wel, maar de benen worden met rust gelaten. Waarom?

Voor duurlopen zijn intensieve krachttrainingen funest. Voor duurlopen heb je uithoudingsvermogen nodig, de oppervlakkige spieren en niet de diepe spieren. Aan sterke benen heb je weinig, het is mij zelfs gaan tegenwerken. Mijn benen waren te gespierd (yeah right). Het gevolg is dat verkeerde spieren worden gebruikt met het hardlopen en je te explosief gaat lopen. Dit heeft ook te maken met je looptechniek, maar de spieren hebben hier ook een hele grote factor in. Wil je sprinten en korte en krachtige trainingen hebben dan is het de perfecte trainingsvorm, maar niet voor duurlopen. Voor duurlopen is cardio, balans en core essentieel!

Natuurlijk kan wat krachttraining geen kwaad, maar hou je doel voor ogen! Ik ben nu op zoek naar nieuwe uitdagingen in de sportschool gericht op balans, core en wat armoefeningen. Na een aantal weken zonder de intensieve krachttrainingen ben ik nog steeds niet gewend en voel ik mij soms heel nutteloos in de sportschool, maar ik merk verschil. In de positieve zin voor het hardlopen.

Ik ben benieuwd wat jullie doen aan krachttraining?

Liefs,
Marlissa

Share:

2 Comments

  1. Henk-Jan
    June 14, 2015 / 3:54 pm

    Interessant om te lezen. Ik zit momenteel ook (weer) met een blessure aan de kant. En ben ook even helemaal gestopt met beenoefeningen in de sportschool. Dat ik gevoeliger ben voor blessures dan anderen heb ik al wel gemerkt. Daar leg ik me dan maar bij neer. Maar ik doe nu juist allerlei krachtoefeningen zoals lunges en squats in de hoop meer stabiliteit te krijgen. Toch bekruipt ook mij wel eens de gedachte dat die intensieve oefeningen misschien wel contraproductief werken. Of dat de oefeningen op zich misschien nog wel nuttig zijn, maar dat ik mezelf niet zo zwaar moet belasten dat ik de dag erna als een pinguïn de trap af kom. Gek hè, dat je dan moeite hebt met hardlopen; ik denk dat de spieren dan juist niet meer voor de benodigde stabiliteit kunnen zorgen, als ze een of twee dagen ervoor zo tot hun limit gepusht zijn. En dat je dan verkeerd gaat compenseren en blessures oploopt. Al met al een herkenbaar verhaal dus. Dus dan gewoon maar alleen planken en op één been blijven staan..? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik hoop wel gauw weer te kunnen gaan lopen!

  2. June 14, 2015 / 8:25 pm

    Ik doe sinds kort naast het hardlopen Pilates. Dit is ook heel erg gericht op core stability. Ik merkte vanmiddag alleen wel met het hardlopen dat ik al heel snel verzuurde benen had, terwijl de Pilates donderdagavond was. Misschien toeval of misschien is het alleen omdat ik net begonnen ben met Pilates

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.