How to be a fitgirl? #8 – De valkuil van perfectionisme

 photo 5fc5fd07bdd8086b4864ba4f01ee5af47c50aa9a0c5671d5f1aeefa6648b8c93_large_zpsgjeshcbl.jpeg

Toen ik begon met deze blogserie schreef ik al dat ik vaak heel enthousiast aan iets begin, maar het vervolgens nooit lang volhou. De laatste tijd is dat iets waar ik meer mee bezig ben. Waarom hou ik het niet vol? Vind ik het gewoon niet leuk of is er iets anders? Ik kan leukere dingen verzinnen dan aan de gewichten hangen in de gym, maar daarna voel ik me altijd heel happy. En een lesje pilates vind ik geweldig. Waarom ben ik dan na drie keer weer gestopt? Frustrating en ontzettend irritant!

Waarom lukt het dan niet? Ik ben een perfectionist. There, I said it. Als ik iets doe dan ga ik er voor 100% voor. Het moet altijd perfect zijn en het is eigenlijk nooit goed genoeg. Ik ben niet happy met 1x per week hardlopen. Nee, ik moet minstens drie keer gaan en daarnaast nog drie keer naar de gym. En genoeg slapen, en gezond eten en mediteren. En, en, en. Meer, meer, meer. Beter, beter, beter. Niet heel realistisch met een fulltime baan van minstens 40 uur per week, een blog, een sociaal leven en ook weleens wat me-time. Prima toch. Dan ga je toch gewoon minder vaak sporten? Daar zit mijn valkuil, want minder klinkt niet als beter. Dus kan ik het net zo goed helemaal niet doen toch? Want het is toch al niet goed genoeg/perfect. Deze mindfuck (excuses my french) gebeurd mij dus regelmatig. M&M’s gegeten? Ohhh dan is deze week al mislukt! Ik eet morgen een frietje tijdens een lunch. Inmiddels heb ik deze trick een beetje door en qua voeding gaat het goed. Ik kan loslaten en ik kan mezelf soms ook iets lekkere/ongezonds gunnen zonder gelijk door te slaan in een slechte dag, tot slechte week, tot slechte maand. Met sporten heb ik nog wel een weg te gaan. Afgelopen week na het hardlopen dacht ik: heyy, ik ben eigenlijk veels te weinig geweest de afgelopen tijd. Shit, hoe ga ik die 10km tijdens de Nike Run op 16 mei in hemelsnaam halen? Ja, ik maak een heel streng schema voor na Barcelona! En daar ga ik alweer de mist in want dat super strakke onrealistische schema ga ik never nooit volhouden en dus gooi ik halverwege de handdoek in de ring. Ook hier moet ik leren loslaten! Genieten van het sporten en trots zijn op elke keer dat ik ga. Ook al is dat maar 1x in de week. En dan moet ik ook vooral ophouden met tijdens het sporten alvast te bedenken weke dagen ik nog meer kan gaan. Easier said than done.

Helaas is dit niet heel makkelijk aan te passen. Al probeer ik mezelf te corrigeren en weer door te gaan. Het loslaten gaat met vallen en opstaan. Met name voor het sporten probeer ik nog een gezonde balans te vinden. Ik denk eraan om mijn sportschool abonnement op te zeggen en me alleen te focussen op hardlopen. Daarnaast wil ik wel een strippenkaart kopen voor een yogaspot hier in de buurt. Dan kan ik daar gewoon heen gaan wanneer in zin heb. Zo’n maandelijks peperduur abonnement voelt toch ergens als een soort van last. Herkennen jullie dat? Ik vind het lastig, want er zijn ook genoeg redenen waarom ik toch wel lid moet blijven. Ik wil toch van die kipfilets af? Dilemma’s! Op dit moment geniet ik in ieder geval van een heerlijk weekend in Barcelona en ga ik vooral niet piekeren over dit dilemma. Als ik thuis kom zie ik wel weer verder. Hebben jullie tips?

Ik hoop dat dit niet een heel erg onsamenhangend blogje is geworden, maar ik moest even mijn frustraties kwijt!

Liefs,
Andrea

Share:

2 Comments

  1. March 28, 2015 / 3:15 pm

    Voor mij wel een beetje herkenbaar. Ik ben ook niet snel tevreden, maar heb de afgelopen tijd wel geleerd dat niet altijd alles haalbaar is en vooral dat ik dit mezelf niet kwalijk moet nemen, gewoon de dag erna de draad weer oppakken. Mij helpt het heel erg om schema’s te maken en dit ook direct in te plannen in mijn agenda, waardoor het realistisch blijft! Succes.

  2. March 29, 2015 / 6:51 pm

    Heel herkenbaar (helaas)! Tips heb ik helaas ook niet, ik heb nog geen oplossing gevonden :/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.