6 tips voor hardlopen in de winter

De donkere, koude en natte avonden zijn niet altijd uitnodigend om buiten door te brengen. Hier heb ik in ieder geval wel last van. Na een werkdag heb ik niet altijd zin om te gaan rennen, maar wil ik soms veel liever met een kleedje en soepje op de bank kruipen. Herkenbaar? Hoe ik mezelf toch naar buiten krijg als ik niet zo heel veel zin heb? Spannend is het niet, maar voor mij werkt het:

• Cliché, maar een doel hebben: Een doel hebben werkt eigenlijk voor alles. Bewust en onbewust ben je bezig om dat doel te bereiken. Mijn doel is om eind dit jaar een halve marathon te lopen en zonder trainingen gaat dat een stuk moeizamer dan met kilometers in de benen. Dus hup die hardloopschoenen aan en gaan!

• Wekelijks schema: Voor het hardlopen volg ik een schema en loop ik 3x in de week hard. Daarnaast doe ik nog crosstraining, boksen en ga ik naar de sportschool. Per week bekijk ik welke training wanneer het beste uitkomt. Op deze manier plan ik mijn trainingen met de andere activiteiten. Voordeel is ook dat als ik weet dat ik ’s avonds wil hardlopen ik dat ook doe. Als ik denk ‘ik kijk nog wel’ dan merk ik dat het ook moeilijker is om naar buiten te gaan, dan dat ik denk vanavond staat er 50 min. hardlopen op het programma. Voornemens wil ik ook volbrengen!

• Van de auto, naar de kledingkast: Zodra ik thuiskom trek ik meteen mijn hardloopkleding aan en ga ik een stukje rennen. Ik vermijd de bank, die staat er voor als ik terugkom. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de sportschool. Ik ga altijd meteen door.

• Warme kleding: Kleed je lekker warm aan met handschoentjes en speciale winter hardloopkleding. Zo valt de kou best mee. De handschoentjes zijn voor mij echt een must!

• Voldoening: Uiteindelijk voel ik mij altijd 10x beter na het sporten. Dat is weer een cadeautje voor jezelf. En die douche na een rondje in de kou is nog meer genieten.

• Het is leuk: Immers loop je hard omdat je het leuk vindt. Als dit niet het geval is moet je misschien stoppen met jezelf te pushen en op zoek naar een sport waar je wel plezier in hebt. Maar maak het leuk door je trainingen en routes te variëren, muziek mee te nemen of op pad te gaan met je hardloopmaatje. Vernieuwing en muziek werken voor mij altijd!

• Extra tip, zorg dat je zichtbaar bent: Je hebt verschillende manieren om het voor jezelf en de andere weggebruikers veiliger te maken, zoals een LED armband, lichtjes voor op de schoenen, een hesje of reflectiekleding. Zelf heb ik een LED armband en reflectiekleding. Ook al woon ik in de stad en is er bijna overal verlichting, toch draag ik mijn reflectiekleding en/of lampje. En als je meer in een buitenomgeving woont is het nog belangrijker! Toen ik nog niet in de stad woonde , rende ik ’s avonds vooral door de woonwijken etc. De dijk en andere donkere stukken vermeed ik liever.

Dit is wat voor mij werkt! Voor jou kunnen dat natuurlijk weer andere motivaties zijn. Heb jij nog tips?

Liefs,
Marlissa

1 Comment

  1. December 13, 2017 / 8:26 pm

    Handige tips! Vooral goede muziek en de bank vermijden komen goed van pas bij mij 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *